سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 990643 | بازدیدهای امروز: 194| بازدیدهای دیروز: 20
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:خداوند که می دانست شیطان بلاخره گمراه می شود و باعث گمراهی  انسان ها می شود چرا او را خلق کرد؟
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
از این که سوال خود را با وبلاک
راه فضیلت در میان گذاشتید از شما سپاسگزام ان شاالله که خدمت گزار خوبی برای شما باشم
در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که اولا خداوند هدف خود را از خلقت انسان و جن عبادت بیان کرده است«1»
 و او خواسته است با آفرینش این موجودات آن ها را به کمال برساند،شیطان هم مانند انسان در برابر رزائل قرار دارد،یعنی همان گونه که انسان برای رسیدن به خدا باید موانعی را پشت سر بگذارد جن نیز این چنین است برای رسیدن به خداوند باید از خیلی هواها و هوس ها و غرور ها و حسادت ها دست بکشد،ولی شیطان نتوانست در مقابل تکبر خود ایستادگی کند،پس گمراه شد.
شما می پرسید خداوند که می دانست شیطان این گونه است چرا او را خلق کرد؟
من یک مثال برای شما می زنم :مثالا شما حالت معنوی بالایی دارید و می توانید اعماق افکار دیگران را بخوانید و اتفاقا شما قاضی هم هستید،شما چه زمانی می توانید شخص مجرم را محاکمه کنید؟
مطمئنا زمانی که جرم مرتکب شود می توانید او را محاکمه کنید، و تا جرمی مرتکب نشده است ولو  شما می دانید آینده مرتک می شود محاکمه کردن او کار نا عادلانه ای می باشد در مورد شیطان و خداوند هم همین گونه می شود قضاوت نمود،اگر خداوند شیطان را به خاطر جرمی که هنوز مرتکب نشده است خلق نمی کرد در حالی که مقتضا برای خلقت او وجود داشت،خلق نکردن به خاطر گناه مرتکب نشده ناعدالتی و تبعیضی بود برای خداوند متعال،در حالی که خداوند از این بی عدالتی پاک است ..و البته فقط قصه شیطان هم نیست بلکه شیطان صفت ها زیاد هستند که خداوند اگر شیطان را خلق نمی کرد باید انسان های شیطان صفت را هم خلق نمی کرد و همه این موارد  قضاوت و عذاب دادن قبل از ارتکاب جرم می باشد  و خداوند از این گونه اعمال مبرا و پاک می باشد
دومین علتی که می توان برای خلقت شیطان با فرض علم به خطایش بیان نمود این است که:کار خوب زمانی با ارزش است که با سختی به دست بیاید.
شما یک وزنه بردار را فرض کنید زمانی کارش با ارزش است که وزنه سنگین را بلند کند، وزنه ای که دیگران از بلند کردن آن عاجز هستند و حال زمانی شخصی مومن است که وزنه ای مانند شیطان را از سر راهش بلند کند و دور بیندازد و این شیطان به عنوان وزنه ای برای مسابقه بندگی می تواند بسیار موثر باشد
و از همه این ها گذشته علت گمراهی های مردم که فقط شیطان نست شیطان فقط وسوسه می کند در حالی که انسان برای گمراهی اهرم های دیگری مانند هوای نفس دارد همان اهرمی که در روایت مقابله اش را جهاد اکبر نامیده اند
رسول گرامی اسلام به یارانش که از جنگ برگشته بودند مرحبا گفت و فرمود:خوشا به حال شما که از جهاد کوچک برگشتید ولی جهاد بزرگ هنوز مانده است.گفتند یا رسول الله جهاد اکبر کدام است فرمود جهاد با نفس  و بعد از آن فرمود بهترین جهاد،جهاد با نفس است«2»
ونشانه این که شیطان عامل اصلی برای گمراهی نیست این است که در روایات وارد شده است که شیطان در شب های قدر در غل و زنجیر می باشد اما می بینیم که باز انسان ها در این شب های بسیار نوارنی هم گناه می کنند این همان پیروی از هوای نفس است .
و دلیل دیگری که می توان فرض کرد این است که شیطان فقط همان شیطان معروف نیست بلکه برخی از انسانها نیز نقش شیطان را بازی می کنند همان گونه که در سوره ناس می خوانیم:بگو پناه می برم به خدا ...از شر وسوسه گر پنهان که درون سینه انسان ها وسوسه می کند خواه از جن باشد یا از انسان ..«3»
دوستان ناباب،هم نشین هاى منحرف، پیشوایان گمراه و ظالم، کارگزاران جباران و طاغوتیان،نویسندگان و گویندگان فاسد،مکتب هاى الحادى و التقاطى ظاهر فریب،وسائل ارتباط جمعى وسوسه‏ گر، همه این ها و غیر این ها در مفهوم گسترده«وسواس خناس» واردند که انسان باید از شر آن ها به خدا پناه برد
لطفا سوالات و نظرات خود را در وبلاک
راه فضیلت مطرح کنید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت
منابع:
1:وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُو
2: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیَّةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ ثُمَّ قَالَ ص أَفْضَلُ الْجِهَادِ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَ
3:قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِکِ النَّاسِ (2) إِلهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ (4)الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6




نویسنده: سجاد(شنبه 90/4/11 :: ساعت 8:29 صبح)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ